Pokud bych měla shrnout vývoj amatérských fotografů neboli jejich cestu v doprovodu osvětlovací techniky, vypadalo by to nějak následovně. Amatérský fotograf pln radostného očekávání, držeje v rukách svoji první zrcadlovku, se odhodlá po prvních pár snímcích podrobit otestování i interní neboli vestavěný blesk. Po prvních zkouškách, na které ale není nijak zvlášť připraven a edukován prostřednictvím knih nebo internetových článků, si řekne, že příště to zkusí již s důkladnou přípravou a oku lahodící modelkou a jistě to dopadne lépe než nyní, kdy udělal ze všech svých příbuzných na fotografii rudooké upíry. Ale ouha! Navzdory probdělé noci, během které procházel internetová fóra nezjistil nic jiného než fakt, že profesionální zrcadlovky, ke které se chystá časem dopracovat, interní blesk postrádají, že je de fakto nevyužitelný a nezbude mu nic jiného, než vzít zavděk jedinou kloudnou radou, totiž umístit při focení před blesk papír, který světlo rozptýlí. Ani pak ale není spokojen. Nadto se internet jen hemží radami ohledně koupě externího blesku nebo studiového světla. Obě dvě z jmenovaných zařízení jsou hojně používány těmi nejprofesionálnějšími fotografy, a tak nelze obecně říct, které je lepší a které horší, které laické a které profesionální.

Jaké jsou rozdíly mezi zábleskem a systémákem

Nelze říci, že zábleskové neboli studiové světlo by bylo upgradem systémového blesku, jelikož jak jsem již zmínila dříve, profesionální fotografové často vlastní obě dvě z těchto zařízení, a to právě proto, že každé z nich nabízí určité výhody i nevýhody a každé se hodí na jinou situaci.

V obou případech se jedná o záblesková zařízení. To znamená, že během expozice – po zmáčnutí spouště – vytvoří různě silný záblesk, který osvítí fotografovanou scénu. Nicméně mezi nimi existují značné rozdíly, které uvádím dále, a jejichž popis by vám měl při rozhodování o koupi značně ulehčit.

 

První rozdíl, který je patrný hned na první pohled, je pochopitelně velikost, která je dána výkonem obou zařízení. Systémový blesk se vám v mnohých případech pohodlně vejde i do brašny fotoaparátu a tak váhový rozdíl při přesunu z jedné lokality do druhé ani nepocítíte. Oproti tomu záblesková světla jsou mnohem větší a těžší, což je dáno jejich nesrovnatelně vyšším výkonem. Pronese se vám i příslušenství, které v mnohých případech pár kilogramů přidá.

Pokračovat v rozdílech můžeme již zmíněným příslušenstvím. Systémový blesk totiž poskytuje jen velmi málo softboxů, difuzérů a reflektorů k modifikaci světla, kdežto k zábleskovému světlu existuje opravdu nepřeberné množství různých doplňků. Od background reflektorů, přes deepboxy, beautydishe a tak dále, a tak dále.

Třetím nejmarkantnějším rozdílem je napájení. Zatímco jsou systémové blesky zpravidla napájeny klasickými tužkovými baterkami, záblesková světla můžeme pořídit dvojího typu – síťová a bateriová (na li-on baterii). Pokud si tedy pořídíte síťový záblesk, musíte vždy počítat se zásuvkou a (pokud si nehodláte pořídit hlučný generátor) s fotografováním v přírodě.

S čím fotografují profíci

Jelikož je strana plusů a mínusů jak u systémáků, tak u záblesků téměř totožně dlouhá, řeší toto dilema profesionální fotografové buďto pořízením bateriového záblesku, případně kombinací síťových záblesků do ateliéru či studia a systémových blesků do exteriérů. Ve vašem případě záleží především na tom, co a kde budete nejčastěji fotografovat.